Xbox One
Xbox One
Xbox One, Microsoft’un 8. Nesil oyun konsoludur. Donanım, Power-PC’ye değil, PC‘ler tarafından tanınan x86/64 bit mimariye dayanmaktadır. İşlemci olarak, sekiz çekirdekli Jaguar model uygun bir AMD-APU (Accelerated Processing Unit=Hızlandırılmış İşlemci Ünite) bulunmakta olup, 8 Gigabyte DDR3 çalışma belleği ile kullanılabilir. İlave hesaplamalar için 32 Megabyte eSRAM mevcuttur. APU’nun radeon grafik birimi 12 hesap ünitesine sahiptir. Farklı mimariden dolayı, Xbox One, Xbox 360 oyunları ile uyumlu değildir, Microsoft tarafından eski Xbox 360’ın eski başlıklı oyunlarının oynanması için elde tutulması önerilmektedir.
Veriler Xbox One tarafından 500 Gigabyte büyüklüğünde, değiştirilemeyen sabit bir disk üzerinde saklanmaktadır. Bunun yerine, toplam üç USB 3.0 bağlantısı üzerinden bağlanabilen harici sabit diskler aracılığıyla depolama alanı genişletilebilir.
Diğer bağlantılar, bir HDMI-giriş ve HDMI-çıkış yuvası ve keza Gigabit ağ yapısı için bir bağlantıdır.
Kablosuz bağlantılar için WiFi Direct ve 802.11n-WLAN mevcuttur.
Kinect Koşulu
Die von der Xbox 360 tarafından tanınan, harekete duyarlı donanım „Kinect“, evden Xbox One’a ilişik bulunmaktadır. Sensör bir daha gözden geçirilmiştir, kameralar artık 1080p ile kayıt yapmakta, ayrıca, altı oyuncuya kadar olan erişim, kızılötesi yardımıyla karanlıkta da çalışmaktadır. Aynı zamanda istenilen mesafe azaltılmıştır, şu anda tek oyuncuda 1,4 metre ve iki oyuncuda 1,8 metre seviyesindedir. İlave olarak, Microsoft’a göre Kinect, ruhsal durumu, kalp vuruşunu ve 25 adete kadar farklı nesneyi kaydedebilecek durumdadır.
Önceki konsoldan farklı olarak, Kinect sadece bir giriş yöntemi değil, Xbox One’ın önemli bir yapısal parçasıdır. Böylece, bütün bir konsol konuşmalar ve jestlerle yapılan kumanda ile işletilebilir. Buna göre, konsol klasik olarak oyun peti (gamepad) ile de kullanılabilmesine rağmen, One’ın çalışması için sensör bağlı olmalıdır.
Oturma Odasındaki Multimedya Merkezi
Xbox One Microsoft tarafından sadece oyun konsolu olarak değil, oturma odasındaki multimedya merkezi olarak konumlandırılmıştır. ABD’de de televizyon programlarının ve oyun filmlerinin internet aracılığıyla alınması öngörülmektedir. HDMI girişi üzerinden ilave bir cihaz Xbox One’a bağlanabil-mektedir, örneğin bir uydu alıcısı (Sat-Receiver) veya eski bir Xbox 360 gibi. Blu-ray sürücü yükske çözünürlüklü film malzemesini geri sunmaktadır, Microsoft’un verilerine göre, Xbox One 4K malzemeyi de geri sunabilir durumda olmalıdır.
Xbox One’ın işlevselliği çeşitli programlar (aplikasyonlar/apps) üzerinden genişletilebilir. Bu şekilde, bir app, Microsoft tarafından satın alınan videolu telefon hizmeti Skype için, ve Twitter, Facebook veya Sky gibi programlar için mevcut bulunmaktadır.
Üç İşletim Sistemi Paralel
Sürtünmesiz bir akış süreci için üç işletim sistemi sağlanmalıdır: Oyunlar için Xbox-OS, programlar için bir windows-8 seçeneği. Üçüncü bir işletim sistemi, her iki sistemin komünikasyonunu sağlamaktadır. Bu, sadece enerji tüketimini ve böylece gerekli soğutma performansını azaltmamalı, aynı zamanda çoklu görevleri de daha iyi bir hale getirmelidir. Böylece, ekranın dörtte üçü oyunlar için kullanılabilirken, geri kalan dörtte bir Skype aktif bir videochat ile oynayabilir.
Xbox One üzerinde oyunlar yüklenmek zorunda iken, ait olan lisanslar kullanıcı profilinde online olarak depolanmaktadır. Bundan dolayı, Microsoft konsolun 24 saat içinde en az bir defa elektrik akımı ile bağlanmasını talep etmektedir, zira aksi durumda konsol ile oyun oynanamamaktadır. Veri dengelemesi sadece birkaç kilobyte büyüklüğünde olacaktır, dolayısıyla akıllı telefon (smartphone) üzerinden mobil bir bağlantı ile de mümkün olabilecektir.
Online bağlantı, bulut esaslı hesaplamalar için de mevcut olmalıdır. Böylece, direct computing aracılığıyla, yapay zeka, fizik veya grafik efektleri için hesaplamalar ağda yapılabilir ve Xbox’a aktarılabilir. Bunun için Microsoft’a göre toplam 300.000 sağlayıcı (server) Xbox Live için mevcut bulunmaktadır.
Kritik Noktalar
Online zorunlu bağlantısının bildirimi halihazırda hazırlık döneminde oyuncular ve medyada kuvvetli eleştiri getirmektedir. Bir diğer büyük eleştiri noktası, kullanılmış oyunların sonradan satışındaki erkenden planlanan sınırlama olmuştur: Bunlar sadece lisanslı satıcılara satılabilir, çünkü lisanslar kullanıcının online profilinden çıkarılmak zorundadır. Ayrıca, oyun üreticileri daha sonraki bir satışın mümkün olup olmaması gerektiği hakkında karar verebilirler. Rekabetçi Sony tarafından Playstation 4 ile öngörüldüğü üzere, bir satışın serbestçe devam etmesi böylece mümkün değildir.
Keza, Kinect aracılığıyla Xbox One’ın kumanda edilmesi ve açılması olumsuz kabul edilmiştir. Bunun için, kamera ve mikrofon sürekli bağlı olmalıdır ve bu birçokları tarafından online zorunluluk ile bağlantılı şekilde özel alanın kontrol edilmesi olarak hissedilmektedir. Microsoft için zorlaştıran husus, Xbox ve Kinecht yükümlülüğünün bildirilmesinden kısa bir süre sonra dinleme skandalının Amerikan prizma programı aracılığı ile duyurulması olmuştur. Ayrıca, eğer Kinecht seyirci kaydı yapmıyor ise, filmler için hesaplaşma modellerine seyirci sayısına göre izin vermeyi ve reklam aralarını otomatik olarak kesmeyi hedefleyen Microsoft’un patent başvuruları odak noktasına sürülmüştür.
Microsoft’un Reaksiyonu
Xbox One’un sunulmasından kısa bir süre sonra, Microsoft 19.06.2013 tarihinde eleştiri noktalarının bazılarına tepki vermiştir. Böylece, internet bağlantısının sürekli sağlanması yükümlülüğü kabul edilmemiş ve diskler üzerinden oyunların değiş tokuş edilmelerine ve tekrar satılmalarına izin verilmiştir.