Kinect
Kinect nedir?
Oyun konsollarında eğilim Nintendo şirketinin Wii konsolundan sonra sezgisel kumanda yönündedir. Fakat Wii’de oyuncu hareketlerinin oyuna aktarılması için halen oyun kumandasına ihtiyaç varken Microsoft şirketinin Kinect (daha önce Natal Projesi) kumanda konseptiyle bu da tamamen gereksizidir. Kameralar, mikrofonlar ve sensorlardan meydana gelen bir ünite oyuncunun pozisyon ve konumunu tespit etmekte ve oyun içerisinde uygun şekilde uygulamak üzere hareketlerini analiz etmektedir. Xbox 360 oyun konsolunun kumanda konsepti Microsoft şirketi tarafından ilk defa yaz 2009’da uluslararası Los Angeles E3 oyun fuarında Natal Projesi olarak tanıtılmıştır. Bir yıl sonra ise aynı yerde tamamlanmış versiyon Kinect adı altında sunulmuştur.
İsmi “Kinetik” ve İngilizve “Connect” kelimesinden, yani teknik hareket bilgisiyle “bağlantı” kelimesinden meydana gelmektedir.
Kinect ardında yatan teknoloji
Kinect hareket birimi VGA çözünürlüklü (30 Hertzde 640 x 480) optik bir kameradan ve aynı çözünürlükle çalışıp derinlik bilgilerini algılayıp oyuncu hareketlerini gerçek zamanlı olarak kaydeden bir kızılötesi sensordan meydana gelmektedir. Derinlik sensoru, siyah beyaz CMOS sensoruyla kombine edilmiş bir kızılötesi sensordan oluşmaktadır. Böylece odayı ışık durumundan bağımsız şekilde üç boyutlu olarak algılayabilmektedir. Ayrıca Kinect’de sözlü komutları algılayan ve çevre gürültülerini büyük oranda filtreleyen dört adet mikrofon bulunmaktadır. Microsoft tarafından verilen bilgiye göre sistem vücut hareketlerini 3 boyutlu olarak algılayabilmekte ve aynı zamanda komutlara, yön değişikliklerine ve ses tonu değişikliklerine göre hareket edebilmekte, oyuncunun yüzünü tarayabilmekte, farklı sesleri ayırt edebilmekte ve vücudun boyunu ve enini ölçebilmektedir.
Xbox 360 oyun konsoluna Kinect ile kumanda edilmesi
Kinect, cihazdan yaklaşık bir metre uzakta bulunan oyuncunun bir menü işaretini el hareketiyle yönetmesine ve komut alanlarıyla menü girişlerini aktive etmesine izin vermektedir. Diğer oyuncular da saniyeler içerisinde algılanmaktadır. El sallamak suretiyle Xbox menüsüne kayıt olunmakta ve Xbox online hizmeti Xbox Live başlatılmaktadır. Buna ilaveten uygulamalar sesli girişle, yani sözlü komutlarla da başlatılabilmekte, yönetilebilmekte ve kapatılabilmektedir.
2009 ve 2010 senelerinde yapılan ilgili tanıtımlarda Natal Projesi / Kinect, Xbox 360 oyun konsolunda gösterilmiştir. Bir oyuncu kumanda ünitesinin menziline girdiğinde kendisine (daha önce oluşturulmuş olan) uygun Xbox profili Kinect tarafından atanmakta ve oyuncu kişisel avatarıyla sesli olarak selamlanmaktadır.
Oyun örnekleri
Tabii ki 2009 ve 2010 yıllarında Kinect için oyun örnekleri de gösterilmiştir. 2009 senesinde basit kullanım örnekleri verilmiştir: Genç bir bayan hareket etmek suretiyle kendisine doğru gelen sanal bir topu farklı güçlerde sanal bloklara fırlatmaktadır ya da yarış simülasyonundaki bir araba salt havadaki düşünsel bir direksiyonla ve ayak hareketleriyle kumanda edilmiştir.
Kinect’in potansiyeli ayrıca başka bir örnekle de gösterilmiştir. Kameraya tutulan bir kaykay sistem tarafından algılanmış ve biraz sonra oyuncunun uygun bacak hareketlerini yapmasıyla da oyun içerisinde kullanılmıştır.
“Milo” uygulama örneğinde duygusal algılama kullanılmıştır. Ekrandaki ufak sanal bir oğlan oyuncunun mimiklerindeki değişiklikleri algılamış ve örneğin üzgün mimiklerde oyuncuyu teskin etmeye çalışmıştır.
Microsoft 2010 senesinde somut oyunlar sunmuştur:
“Kinectimals“ çocuklara yöneliktir. Burada etkileşimli olarak sanal kaplan yavrularıyla ya da başka animasyon hayvanlarıyla oynanabilmektedir. Örneğin oyuncu kamera menzilinden dışarı çıktığında sanal hayvan ekrana zıplamak suretiyle dikkat çekmeye çalışmaktadır.
“Kinect Sports“ ise örneğin boks, voleybol ve bowling oyununda gerçek hareketli eğlence sunmaktadır.
“Kinect Joyride“ uygulaması ile 2009 senesinde yapılan tanıtım, oyuncunun elleriyle simüle ettiği bir direksiyon ve frenlemeyle kumanda ettiği direksiyon gösterisi, bir araba yarışında gerçekleştirilmektedir.
Çok oyunculu oyun “Kinect Adventures“ beceri gerektirmektedir. Burada salla nehirde mücadeleden engelli parkuruna kadar sanal yabanda çeşitli maceraların üstesinden gelmek gerekir.
Ubisoft’un “Your Shape“ sağlıklı yaşam programı kamera ile oyuncunun boyunu ya da omuz genişliğini ölçebilmektedir.
Harmonix ayrıca “Dance Central” dans oyununun da çıkacağını ilan etmiştir.